reklama

Keď je práca povolaním

Sociálna práca - odmalička ma to priťahovalo, hoci až postupne som si to začala uvedomovať. Keď som "náhodou" zapla rádio akurát vtedy, keď vysielali nejakú reláciu kde predstavovali charitatívnu organizáciu, občianske združenie či sociálne projekty, niečo vo mne sa akoby pohlo. Nadchlo ma to, priam hrialo pri srdci.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)

Sociálna práca - odmalička ma to priťahovalo, hoci až postupne som si to začala uvedomovať. Keď som "náhodou" zapla rádio akurát vtedy, keď vysielali nejakú reláciu kde predstavovali charitatívnu organizáciu, občianske združenie či sociálne projekty, niečo vo mne sa akoby pohlo. Nadchlo ma to, priam hrialo pri srdci. Alebo keď som išla po meste a so zvláštnym pocitom pozerala na biednych, žobrákov, skromne oblečených ľudí s domovom zbaleným v dvoch igelitkách, či hlúčik cigáňov (týmto oslovením nechcem nikoho uraziť, myslím že tento pojem tu ukáže výstižnejšie ako "Róm") hádajúcich sa ich typickým a iba im vlastným spôsobom na prostriedku chodníka...Tu niekde to začalo, tu som ešte ani nevedela že jednoduchá a niekedy predsa tak jednoducho zložitá pomoc sa označuje týmito dvomi slovkami...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bolo to ešte v časoch základnej školy. Strednú som si nevedela vybrať, no keď som sa rozhodovala čo študovať na výške, nechala som sa vtiahnuť týmto smerom. Stále ma to priťahovalo. A to napriek tomu, že nie všetci v mojom okolí tým boli nadšení. Napriek rôznym okolnostiam, odhováraniam, ktoré boli zčasti aj opodstatnené. Veď neni tajomstvom, že brány našich univerzít ročne opúšťajú tisíce absolventov, pričom podstatná časť z nich sa uplatní často v úplne odlišnom odbore. Podľa štatistických informácií, ktoré nám hovoril prednášajúci na demografii, ročne skončí s magisterským titulom sociálnu prácu približne 12 000 absolventov. V tejto oblasti však zostáva pracovať len 7-9 % z nich. Malé číslo. Treba však povedať aj to, že trh už je soc.pracovníkmi presýtený, teda absolventi po škole nemajú uplatnenie...a predsa ich je málo, predsa máme pocit že táto spoločnosť ľudí vyťahujúcich iných z bahna stále viac potrebuje. Aký paradox. Nehovoriac už o (ne)docenení a podľa viacerých neprimeranom finančnom ohodnotení ich práce. Je to otázka sociálnej politiky štátu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Myslím, že najväčším šťastím človeka je, ak ho práca napĺňa. Ak ju má rád a teší sa do nej. Hoci aj napriek klebetám závistlivých dedinských babiek, či susedov z vchodu, ktorí v tomto prípade môžu závidieť veľa byrokracie, neraz psychické vyčerpanie a takmer žiadny voľný čas. Napriek nepochopeniu a výčitkám mnohých párov očí okolia alebo dokonca rodiny. Ak si človek na úkor vlastného pohodlia a dnes tak populárneho rýchleho zbohatnutia (často na úkor iných) zvolí poctivú prácu v ktorej úspechy dosahuje len veľmi pomaly, je blázon. Napriek tomu, že jeho deti nebudú nosiť odmalička značkové oblečenie, hrať sa s drahými hračkami a aj luxusných dovoleniek sa dobrovoľne zrieka. V neposlednom rade, napriek nevďačnosti klientov a daždivému počasiu nielen vonku ale aj vo svojom vnútri, keď musí kráčať sám v búrke svojich pocitov, otázok a pochybností. Či to čo robí, má vôbec ešte ten najmenší zmysel...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prajem sebe aj všetkým, nie aby tieto otázky neprichádzali, ale aby nás nútili pýtať sa ďalej. Hľadať odpovede. Hľadať a nachádzať. Ísť až na hlbinu svojho vnútra, primerane na hranice svojich možností. Nebáť sa odvážne pýtať a rozvážne konať. Čerpať potrebnú silu zo všetkých dostupných zdrojov a veriť, že odmena v podobe radosti z kúska dobre vykonanej práce bude kvapkou v mori radosti z naplnených životov ľudí celého sveta. No a nakoniec nestratiť nádej, že s ňou príde snáď aj iný pohľad spoločnosti.

Veronika Chmelárová

Veronika Chmelárová

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Ja som...Žijem na dedine, študujem sociálnu prácu, učím sa tešiť sa z malých vecí. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáPOEZIAÚVAHYSOCIALNA PRACASÚKROMNÉMOJOU OPTIKOU

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu